Uncategorized

Felgi, obręcze i koła, kilka niezbędnych informacji. Cz.1

Koło – jeden z największych wynalazków ludzkości, bez którego świat nie byłby taki sam. Chociaż wzmianki historyczne, mówią nam o tym, że powstało ono jakieś 6 tysięcy lat temu, projektanci i firmy designerskie, w dalszym ciągu szukają nowych rozwiązań, tak by nasze koła w autach i motocyklach, posiadały ciekawy design, były wytrzymałe oraz lekkie.

 

Felgi i koła motocyklowe, muszą być starannie zaprojektowane przez prawdziwych profesjonalistów, ponieważ zmuszone są one wytrzymać o wiele więcej, niż chociażby w przypadku samochodów – lecz tą kwestię pozostawiam już na inny artykuł, ponieważ chodzi tutaj o bardzo techniczne podejście do tematu.

 

Szprychowe, skręcane, odlewane – wciąż szukamy!

 

Wielkie firmy jak Honda, eksperymentowały już w latach 80 z różnymi opcjami produkcji kół. Doskonałym przykładem są między innymi modele odlewane, które finalnie okazały się fiaskiem, ponieważ nie były wytrzymałe. Szprychowe koła zastosowane były już we wszystkich motocyklach od lat 70 i spotykamy je do dnia dzisiejszego!

 

Materiał – to również ma znaczenie.

 

Skłamałbym, gdybym powiedział, że technologia nie poszła do przodu i nie ma żadnego znaczenia w motoryzacji. Od tego czasu, mogliśmy zaobserwować pojawienie się wielu nowych materiałów, które finalnie rzutują na wytrzymałość sprzętu, wagę i nasze bezpieczeństwo. Przykładem może być chociażby porównanie wagi koł motocyklowych, z takiego modelu jak Honda Hawk 650, która wyprodukowana była w roku 1988 oraz popularnej i lubianej Hondy CBR 600, powiedzmy z niedawnych linii produkcyjnych.

Starszy model, posiadał felgi o wadze 5,1kg, natomiast nowy to tylko 3,8kg. Warto wspomnieć również o tym, że nowe felgi są zwyczajnie szersze, a pod uwagę bierzemy ten sam rozmiar, czyli 17”. Koła wyprodukowane w roku 1988, posiadały szerokość na poziomie 2,5”, przy czym obecny model posiada szerokość 3,5”.

 

Wygląd felg.

 

Lepsze materiały, większa wiedza na temat motoryzacji i praw fizyki oraz świetny gust projektantów, pozwala nam jednak na zastosowanie ciekawych kształtów i ingerencje w ilość szprych.

 

Klasyczne koła motocyklowe, posiadają w standardzie Wielkiej Brytanii 40 szprych, natomiast reszta świata produkuje standardowe koła z ilością 36 elementów. Coraz częściej możemy jednak spotkać designerskie rozwiązania, które przykładowo posiadają zaledwie 10 szprych, jednak są one grubsze i mogą być ułożone w ciekawy wzór. Dzięki temu motocykle turystyczne, choppery i szosowe, będą mogły nabrać zupełnie nowego wyglądu. Nie można jednak od takich kół oczekiwać zbyt dużo, więc nie sprawdzą się one w terenie i lepiej korzystać ze sprawdzonych rozwiązań.